Techniki

Ćwiczenie Aikido koniecznie wymaga obecności innych. Pomimo, że jest wiele ćwiczeń i metod treningowych, które można wykonywać samemu, główna część treningu polega na obronie przed rzeczywistymi atakami ćwiczących. Nie można nigdy zapominać o tym, że techniki Aikido mogą być powodem ciężkich kontuzji lub nawet śmiertelne, gdy są wykonywane nieprawidłowo podczas ćwiczeń. Na uke leży odpowiedzialność aby ćwiczyć bezpiecznie. To oznacza by nigdy nie ćwiczyć technik, których nie nauczyło się bezpośrednio od swojego instruktora. To znaczy także by ćwiczyć nowe techniki powoli, we współpracy ze swym partnerem. Należy pamiętać, że różne osoby mają różne typy budowy ciała, style poruszania się i możliwości. Stosowanie techniki na małej (delikatnej) osobie w ten sam sposób co na dużej (potężniejszej) jest nieprawidłowe i może niepotrzebnie zranić. Należy rozwijać swoje wyczucie w stosunku do innych i używać tylko tyle siły i umiejętności ile są w stanie znieść na ich poziomie zaawansowania. W ten sposób wszyscy będą bezpiecznie rozwijać swoją siłę i umiejętności.

Etykieta w stosunku do innych ćwiczących:

  • Traktuj innych tak jak ty chciałbyś być traktowanym.
  • Bądź pierwszym, który zaoferuje jakąkolwiek pomoc swemu koledze podczas treningu.
  • Traktuj jako honor możliwość trenowania z innymi kolegami i bycia ich uke.
  • Weź sobie do serca aby poznać każdego kolegę i oferuj wsparcie w potrzebie.
  • Pomagaj początkującym w oswojeniu się z dojo.
  • Ćwicz zawsze z wyczuciem w stosunku do możliwości i ograniczeń partnera, jak również własnych.

Ukemi, które dosłownie znaczy łap swoje ciało, jest sztuką bezpiecznego przyjmowania siły technik, które są stosowane na uke; zawiera to różne techniki przetaczania i padania. Ukemi jest często lekceważone przez początkujących, którzy uważają je za trudne i wolą ćwiczyć techniki samoobrony. Trzeba zapamiętać, że bez dobrej umiejętności ukemi, Aikido umiera. Bez zdolności do bezpiecznego ćwiczenia, które daje ukemi, nie można trenować. Ukemi to samoobrona. To umiejętność przeżycia każdej techniki. Należy poświęcać swą energię na osiągnięcie perfekcji w ukemi. To jest niezaprzeczalnie stwierdzone, że adept, który jest doświadczonym uke (osobą, na której stosowana jest technika i pada) ma także zdolność do zostania doświadczonym nage (rzucającym) - czując dynamikę techniki stosowanej na sobie, nauczymy się stosować technikę na innych bardziej efektywnie.

Trening ukemi będzie zawierał następujące ćwiczenia:

  • Koho Tento Undo - pad do tyłu i powrót do pozycji wyjściowej, z pozycji stojącej, klęczącej i siedzącej
  • Ushiro Ukemi - pad na plecy z uderzeniem ręką w matę
  • Mae Ukemi - pad do przodu z uderzeniem ręką w matę
  • Yoko Ukemi - pad boczny
  • Mae Ukemi / przetaczanie - proste przetoczenie w przód
  • Ushiro Ukemi przetaczanie - proste przetoczenie w tył
  • Mae Ukemi / pad boczny - przetoczenie lub pad w przód z lądowaniem w pozycji bocznej

Waza to formalne techniki Aikido. Trzeba pamiętać, że wszystkie Waza to formy zaaranżowane, to platformy za pomocą których Aikido jest przekazywane przez nauczyciela uczniowi. Jest jednak zadaniem ucznia tchnąć życie w te formy i zapanować nad nimi. Nie są one ani sztywne ani dogmatyczne - są linią przewodnią, która zaprowadzi adepta po intensywnym treningu do jego własnego Aikido. Nie ma dwóch takich samych adeptów, tak więc każdy naturalnie rozwinie Aikido takie jakie jemu odpowiada. O Sensei jest wspominany za powiedzenie: Aikido nie ma żadnych technik. Chciał przez to powiedzieć, że uczniom nie wolno niszczyć Aikido poprzez ograniczanie go do tej czy innej formy, a raczej, że powinni zawsze starać się schwytać wewnętrzne pryncypia Aikido, i manifestować je z każdą chwilą. Za pośrednictwem form, zrozumieć podstawowe zasady: tak można by określić cele dla prawdziwego mistrza sztuk wojennych.
Techniki aikido można podzielić na rzuty (nage waza), unieruchomienia (dźwignie - osae). Rzuty w aikido są efektem umiejętnego zmieniania dystansu (techniki rzutów irimi) oraz wykorzystania siły odśrodkowej (ura). Efekt technik aikido jest wprost piorunujący przy założeniu realnego, dynamicznego ataku. Ponieważ wykorzystujemy siłę ataku, trudno jest wykonać rzut przy nieudolnym, nierealnym, słabym ataku. Brak umiejętnoąci atakowania jest głównym grzechem większości aikidoków, stąd też aikido postrzegane jest jako wyjątkowo trudna sztuka walki.
Uprawiając aikido należy pamiętać o nauczeniu się właściwych ataków. Tylko one, pozwolą odczuć tori smak właściwie wykonywanej techniki. Pamiętajmy, że w aikido, sztuce defensywnej, reakcja jest wynikiem akcji. Dźwignie (osae) to bolesne skręcenia nadgarstków, uciskanie splotów nerwowych, bądć dźwignie zakładane na barki i łokcie. Aikido słynie z dźwigni nadgarstkowych, które doprowadzone do perfekcji są bardzo skuteczne. W dobrym aikido techniki ucisków i dźwigni są podobne w działaniu do masażu akumpresury. Poprzez przekaz pozytywnej energii mogą mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie.Techniki aikido wykonuje się w trzech różnych układach tzw.: suwari waza - obaj ćwiczący siedzą, hanmi hantachi waza - broniący się siedzi, atakujący stoi, tachi waza - obaj stoją. Aikido Waza: Kihon-waza - podstawowe lub najprostsze techniki Nage-waza - techniki rzutoweKatame-waza - techniki blokowania i unieruchamiania Ushiro-waza - obrona przed atakami od tyłu Atemi-waza - techniki uderzeń w czułe punkty Kaeshi-waza - metody przeciwdziałania technikom przeciwnika Henka-waza - metody swobodnego przechodzenia z jednej techniki na drug Oyo-waza - techniki zaawansowane i ich zastosowanie Buki-waza - techniki z użyciem broni Kokegi to metody ataku, ściśle związane z atemi, metodami uderzania w czasie wykonywania techniki. Kiedy trenujemy z partnerem musimy mieć zdolność i umiejętność do atakowania z całych sił - w przeciwnym wypadku nasz partner nigdy nie nabędzie umiejętności obrony przed prawdziwym atakiem. Metody treningowe kokegi będą zawierały ćwiczenia w uderzeniach i kopaniu, jak również metody chwytania i duszenia z przodu i z tyłu. To jest lista najpowszechniej stosowanych ataków. Proszę zauważyć, że te ataki mogą odnosić się do zastosowań z pustymi rękami jak i z bronią, a także, że kombinowane ataki sa również stosowane. Niektóre ataki mają też wersję gyaku - odwrotną . To tylko wskazówki, żadna lista nie pokaże wszystkich możliwych ataków. Uczeń musi być przygotowany na jakikolwiek atak, z jakiejkolwiek strony.

Uderzenia:

  • Munetsuki - uderzenie pięścią lub pchnięcie w korpus ciała
  • Ganmenuchi - uderzenie pięścią lub pchnięcie w twarz
  • Shomenuchi - uderzenie z góry w głowę
  • Yokomenuchi - sierpowe uderzenie w bok głowy (skroń) lub szyję
  • Maegeri - kopnięcie przednie
  • Yokogeri - kopnięcie boczne
  • Mawashigeri - kopnięcie okrężne

 

Chwyty i duszenia:

  • Katatetori - chwyt za nadgarstek przeciwnej ręki partnera
  • Katatekosatori - chwyt za nadgarstek tej samej ręki partnera
  • Katateryotetori - chwyt oburęczny za wysunięte przedramię
  • Ryotetori - chwyt dwoma dłońmi za dwa nadgarstki
  • Katatori - chwyt za klapę lub ramię
  • Ryokatatori - chwyt dwoma dłońmi za obydwie klapy lub ramiona
  • Kubishime - duszenie na szyję
  • Ushiro tekubitori - obydwa nadgarstki schwytane od tyłu
  • Ushiro hijitori - obydwa łokcie schwytane od tyłu
  • Ushiro katatori - obydwa ramiona schwytane od tyłu
  • Ushiro eridori - chwyt za kołnierz od tyłu
  • Ushiro kubishime - duszenie na szyję od tyłu
  • Ushiro tekubitori kubishime - duszenie na szyję i trzymanie jednego nadgarstka od tyłu
  • Ushirotori - niedźwiedzi uścisk od tyłu

Randori znaczy dosłownie okiełznać chaos . Jest to ćwiczenie w obronie przed wieloma atakującymi, z którego słynie Aikido. Randori jest ostatecznym sprawdzianem zrozumienia zasad Aikido, a w szczególności tai-sabaki (ruchy ciała). Strategie do randori będą wskazane przez instruktora. Musimy tu podkreślić, że randori musi być wykonywane bezpiecznie: wszyscy, i uke i nage muszą się trochę wstrzymywać, aby uke był w stanie podnieść się i powrócić niezwłocznie do atakowania. To znaczy także, że nage powinien w końcu zmęczyć się przez ten nieskończony dopływ atakujących i popełnić błąd; jednakże uke nie może wykorzystywać tej przewagi do zaatakowania i lekkomyślnego spowodowania kontuzji nage. I uke i nage muszą docenić uprzejmość jaką sobie okazują i w pełni wykorzystać zalety tej wspaniałej okazji do treningu.

Trening z bronią

Buki-waza to techniki z bronią, w tym przypadku z użyciem trzech tradycyjnych japońskich broni: jo (kija długości ok. 130 cm), ken (miecza) i tanto (noża). Umiejętności nabyte podczas ćwiczeń z bronią - wyczucie czasu, momentu i dystansu, dynamiki ruchu, skupienia, koncentracji energii, itp. - są nieocenione w technikach z pustymi rękami. Podczas treningu zauważyć można silne powiązanie pomiędzy treningiem z bronią i pustymi rękami. Nie należy lekceważyć treningu z bronią ponieważ wydaje się on trudny czy przestarzały. Korzyści z niego płynące są nie do przecenienia i jest on częścią naszej tradycji Aikido. Trening z bronią musi zawsze kłaść nacisk na bezpieczeństwo; drewniana broń treningowa może zranić lub zabić tak łatwo jak prawdziwe ostrze. Zawsze trzeba traktować broń treningową jak gdyby była prawdziwa i podejmować wysiłki aby zachowywać prawidłową etykietę jej utrzymania i użycia. To pomoże nam także w rozwijaniu nastawienia na powagę i celowość twego treningu.

Trening z bronią zawiera następujące elementy:

  • Jo - Postawy i sposoby trzymania
  • Suburi - samodzielne ćwiczenie uderzeń
  • Kata - zaaranżowane formy
  • Kumijo - formy w parach jo przeciw jo
  • Jo dori - obrona przed atakiem jo gołymi rękami
  • Jo nage - rzuty z użyciem jo
  • Ken (zazwyczaj używa się bokken, drewnianego miecza treningowego) Postawy i sposoby trzymania
  • Suburi - samodzielne ćwiczenie uderzeń
  • Tanren uchi - samodzielne ćwiczenie uderzeń w ustalony cel
  • Kata - zaaranżowane formy
  • Kumitachi - formy w parach bokken przeciw bokken
  • Bokken dori - obrona przed atakiem mieczem gołymi rękami
  • Formy boken przeciw jo w parach
  • Formy jo przeciw bokken w parach

Tanto

  • Sposoby trzymania
  • Suburi - samodzielne ćwiczenie uderzeń
  • Tanto dori - obrona przed atakiem nożem gołymi rękami